لحن ژنرال فلین، مشاور امنیت ملی امریکا، در مورد ایران چنان تند است که انگار نتانیاهو در مورد خطر گروه های فلسطینی کنار مرزش هشدار می دهد، تقریبا همه روسای جمهور یانکی ها از انقلاب ۵۷ به این سو را نقد می کند که چنانکه باید ایران را تحت فشار نگذاشته اند، به ویژه کارتر و اوباما را دو رهبر بی خاصیتی می داند که با رویا اندیشی و توهم آزادی، منافع ملی امریکا را به خطر انداخته اند.

 

در جایی از کتابش به نقل از دیگری می گوید نیازی نیست دنبال کردن ایده آل های لیبرالیسم و آزادی را با مازوخیسم (خودآزاری) یکی بگیریم و فقط دشمنانمان را باد کنیم. به اوباما تشر می زند که وقتی در لیبی می توان تغییر رژیم داد و مداخله کرد، چرا در مورد سوریه و ایران چنین نکرده است. به نظر وی یکی از معدود مواقعی که امریکا در برخورد با ایران موفق عمل کرده است، در اواخر جنگ ایران و عراق و غرق کردن کشتی های ایرانی بوده است! حواسمان باشد که این حرف ها را نه از یک رهبر سیاسی ایدئولوگ جنگ طلب بلکه از یک مقام امنیتی می شنویم.

 

حرفش اینست که مسئله هسته ای ایران اصلا مهم نیست، ایرانی ها بدون آن هم از دهه ۱۹۸۰ به این سو به امریکا کم آسیب نرسانده اند. اصلا معتقد نیست اقدامات ایران علیه امریکا بعد از جنگ های عراق و افغانستان آغاز شده باشد، تقریبا در تمام بمب گذاری ها و عملیات ها بر ضد سفارت ها و پایگاه های نظامی امریکا و اسرائیل در جای جای جهان دست ایرانی ها را می بیند (انفجار الخبر عربستان سعودی در ۱۹۹۶ یا مرکز یهودیان آرژانتین را دو نمونه ذکر می کند).

 

به نظرش اقدامات ایران از فعالیت های حزب الله لبنان گرفته تا حتی پشتیبانی و کمک به القاعده و دیگر گروه های سنی مخالف غرب تا فعالیت در امریکای لاتین را شامل می شود. در یک ادعای عجیب می گوید که ایران از بن لادن و ابومصعب الزرقاوی (بنیانگذار داعش) حمایت کرده و به ویژه این آخری در اواخر دهه ۱۹۹۰ از ایران به شبکه گسترده اش در اروپا فرمان می داده است! ادعا می کند ایرانی ها پیشتر در فکر تاسیس تجهیزات هسته ای در سوریه برای تهدید اسرائیل بوده اند!

 

صریحا ایران و دیگر دشمنان غرب را به مافیا تشبیه می کند که هرچند از خانواده های هم می کشند، سرانشان دور میز می نشینند و برای نابودی دشمن مشترک تصمیم می گیرند. مشکل ایران و غرب را هم ایدئولوژیک می داند که تفکرات آخرالزمانی ایران آن را به وجود آورده است و با مذاکره هم حل نمی شود!

 

سواد امنیتی ندارم و قضاوتی در مورد گفته های فلین نمی توانم داشته باشم و البته همه حرف ها هم عملی نمی شود، ولی می شود حدس زد که دولت جدید امریکا موضع آشتی ناپذیرتری نسبت به ایران دارد. رویکرد ملایم تر باراک حسین اوباما و جان کری دورانش سرآمده است، ظاهرا باید خود را برای دوران سخت تر آماده کنیم، والله اعلم.