عجیب نیست که آدم ها از اینکه ثروت در دنیا عادلانه تقسیم نشده است گلایه کنند، این به ویژه در جایی مثل مملکت ایرانی اسلامی ما شاید پررنگ تر باشد، با این حال اجازه دهید ببینیم آمار جدید چه می گوید، این آمار بر اساس ثروت (ارزش کل حساب های بانکی، سرمایه گذاری و دیگر دارایی ها) و نه درآمد بیان شده است:

 

اگر حدود ۲۲۲۰ دلار (حدود ۸ میلیون تومان وجه رایج مملکت)  و بیشتر ثروت دارید، از نیمی از مردم دنیا ثروتمندترید.

 

اگر ثروتتان ۷۱۵۶۰ (حدود ۲۵۸ میلیون تومان) و بیشتر است جز ده درصد ثروتمند دنیا هستید.

 

اگر هم در حد ۷۴۴۴۰۰ دلار (حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) و بیشتر هستید جز همان یک درصد اقلیتی هستید که همه جای دنیا با شما مخالفند و می خواهند نسلتان را بربیندازند، تعداد این یک درصدی ها در جایی مثل امریکا حدود ۱۸ میلیون نفر است!

 

ثروت کل دنیا ۲۵۶ تریلیون دلار است، اگر بخواهید آن را به تساوی بین همه ادم ها تقسیم کنید به هریک حدود ۵۲۸۰۰ چوق می رسد. گفته اند ده درصد ثروتمند دنیا حدود ۹۰ درصد این ثروت کل را در اختیار دارند.

 

اگر وضعیت را با سی چهل سال پیش مقایسه کنید، می بینید چه پیشرفت شگرفی اتفاق افتاده است، هرچند اکنون هم بالغ بر دو میلیارد نفر در دنیا به توالت بهداشتی و سیستم فاضلاب دسترسی ندارند، ولی زندگی بسیار روبه پیشرفت بوده است. شاید “سرشت” آدم هاست که این پیشرفت ها را کمتر می بیند.

 

گفته می شود پرویز ثابتی به آل احمد که رفقایش به او “سید جوشی” می گفتند پیشنهاد کرده بود که به عنوان کاردار حکومت به هند برود و اوضاع و فقر گسترده را ببییند تا زیادی تند نرود و بفهمد ایجاد ثروت چقدر دشوار است. خلاصه که درست است که هنوز کمبودها جدی است، ولی خوشحال باشید، شما در یکی از بهترین ادوار زندگی بشر زندگی می کنید. اینها را هم مدیون همان ناسزای معروف “سرمایه داری” هستید.

لینک مرجع