جان کندی فقید درباره دوران بحران اتمی کوبا می گفت که ۱۴ نفر در این قضیه دست اندرکار بودند که در وطن پرستی و علاقه هیچ یک از آنها به امریکا تردیدی وجود نداشت، با این حال اگر ۶ نفر از آنها به جای من رئیس جمهور بودند، شاید دنیا با آتش یک جنگ هسته ای نابود می شد!

 

حرف پرزیدنت سابق این بود که ادم ها در سیاست ها اثرگذارند و دیدگاه هایشان هم متفاوت است و حتی در بحران هایی نظیر جنگ هسته ای هم نمی توان صددرصد اطمینان داشت که همه چیز به عاقلانه ترین شکل برگزار شود. در مورد دولت ترامپ گفته اند در هر کشور دیگری اینقدر چهره های نظامی و امنیتی برگزیده می شدند، در آمریکا به عنوان خطری برای دموکراسی تلقی می شد.

 

در مورد فلین و ماتیس پیشتر نوشته ام، این طرف تر در سیا هم مایک پمپئو به مخالفت شدید با ایرانی ها شهرت دارد. البته خبر امروز انتخاب تیلرسن به وزارت خارجه از نامزدهایی نظیر جان بولتون امیدوارکننده تر است. حرف های تند بولتون که عقیده داشت باید همان بلای عراق را سر ایرانی ها آورد یا کرُنیگ که همین چهار سال پیش استدلال می کرد حمله به ایران آنقدرها گزینه بدی نیست، هنوز از یادها نرفته است.

 

اهل دل گفته اند بدی کار این است که کسانی نظیر فلین اگر هم ادعاهایشان درست درنیاید، آن را تغییر نمی دهند، سعی می کنند واقعیت ها را با آنها تطبیق دهند. او در قضیه حمله به سفارت امریکا در لیبی معتقد بود دست ایرانی ها در کار است و گفته بود بگردید شواهدش را پیدا کنید که البته چیزی تاکنون پیدا نشده است. سابقه حمله به عراق به بهانه سلاح های کشتار جنگی و نقش دیک چینی را به خاطر دارید؟

 

جنگ عراق به خاطر این آغاز نشد که صدام سلاحی در اختیار داشت، بلکه کسانی در قدرت بودند که منتظر بودند فرصت مناسب حمله به عراق پیش آید تا بتوانند ایده اشغال عراق را به افکار عمومی بفروشند. برای حمله به ایران نیازی به فرصتی به بزرگی ۱۱ سپتامبر نیست، پیشتر کسانی از برخوردهای ایران و امریکا در خلیج فارس اظهار نگرانی کرده بودند و البته برای کشورهایی با سی و اندی سال سابقه دشمنی همیشه بهانه هست.

 

دیروز دوستی فرزانه از قول یکی از آگاهان نقل می کرد که شب ها از ترس لیبی شدن ایران خوابم نمی برد. اگر مسئله پول باشد، حکام عرب خاورمیانه هنوز هم حاضرند هزینه “قطع سر مار” را پرداخت کنند. روی کاغذ و از نظر عقلانی شاید امکان جنگ زیاد نباشد، ولی هیچ جنگی کاملا عاقلانه شروع نشده است، صحبت های اخیر وزیر دفاع ایران را شنیده اید؟

لینک مرجع ۱

لینک مرجع ۲